söndag 28 april 2013

SEGLING TILL LA GOMERA

Vi har nyss kommit tillbaka från en utflykt till La Gomera. Vi körde motor i 35 timmar sammanlagt och seglade 10 timmar. Det var rätt kraftig vind några timmar på vägen till La Gomera, dit vi anlände vid 5-tiden på morgonen.

Marinan i San Sebastian, La Gomeras huvudstad, är liten och trivsam. Vi har varit här flera gånger förut. Det blev en tråkig överraskning att vår vän Gabriela Garip inte jobbar kvar där längre. Men vi fick en bra plats i alla fall.

Staden ligger i en dalgång inklämd mellan havet och bergen. Den är mycket förknippad med Columbus, som tillbringade en tid här i staden inför sin första resa. Han bunkrade och reparerade sina båtar, han bodde i ett hus vid huvudgatan, hans älskarinna bodde i ett annat hus vid huvudgatan, och det hölls en mässa i stadens kyrka innan han avseglade.

En dag gick vi till Columbus hus på Calle Real,, där det nu är museum och konstgalleri. Vi blev lite besvikna, för vi hade trott att det skulle finnas kvar något från hans vistelse i huset, men det var gamla fotografier och tavlor. Men det var i alla fall en vacker trädgård vid ingången.

Stranden intill marinan, Playa de San Sebastian, består av svart sand. Den är inte så vacker, men omgivningen är väldigt vacker. Vi tog ett bad varje dag och var nöjda och glada för att det var så varmt i vattnet och inte så trångt på stranden, som det brukar vara i Las Palmas.

Det finns ytterligare en strand i San Sebastian. Den heter Playa de la Cueva, och är egentligen ingen strand utan mest klippor, som är mer utsatta för vind och vågor.

Här har vi ingen tvättmaskin. Men det gör inget, för det är väldigt trevligt att stå ute i solen och tvätta. Bättre än så kan man inte ha det när man sköter hushållsbestyren.

Vi träffade några bekanta från Las Palmas, som också var på besök på La Gomera. Här ser vi Klara och Lars på s/y Willrose. De bjöd oss ombord på en trevlig fest tillsammans med Teres och Roger, även de seglare från Las Palmas.

Seglingen tillbaka till Las Palmas bjöd på lugnt men lite disigt väder på sydsidan om Teneriffa. Här ser vi Teide i bakgrunden.

När vi närmade oss Las Palmas såg vi två oljeplattformar, varav den ena var på väg att bogseras ut och den andra var på väg in för service. Oljeutvinningen mellan Fuerteventura och Marocko är en omstridd fråga. En olycka skulle kunna skada turistnäringen, anser många. Turismen är viktig här.